Teatr STU Exodus – strona B
Rok nieznany
Eugeniusz Get-Stankiewicz


Plakat-krzyż „Exodus” Teatru STU, strona B (proj. Eugeniusz Get-Stankiewicz) składa się z czerwonych pasów papieru, które po rozłożeniu układają się w formę krucyfiksu. Na ich powierzchni widnieje monochromatyczna fotografia nagiej kobiety ukazanej od tyłu, z rozpostartymi ramionami i złączonymi stopami – bezpośrednie odwrócenie męskiego wizerunku ze strony A. Powtarzający się wzdłuż ramion i pionowego trzonu biały napis „EXODUS teatr STU” rytmizuje kompozycję i nadaje jej typograficzną ramę. Zderzenie delikatnego kobiecego ciała z surowym kształtem krzyża prowokuje skojarzenia z ofiarą, cielesnością i równowagą płci w narracji o zbawieniu czy wyzwoleniu. Minimalistyczna paleta – intensywna czerwień tła i blada sylwetka – wzmacnia dramatyzm, a jednocześnie zachowuje plakatu ascetyczną ostrość. Całość to odważny, konceptualny gest, który pyta o granice sacrum i sztuki, pokazując, że „Exodus” nie jest tylko spektaklem, ale wizualną liturgią ciała.